Jeśli ktoś sądził, że wraz z odejściem Franciszka opcja na rzecz ubogich przestała być programem całego Kościoła, dostaje dziś odpowiedź Leona XIV. Adhortacją „Dilexit te” papież potwierdza, że opcja na rzecz ubogich nie jest kościelnym fakultetem do wyboru. I tłumaczy, dlaczego to coś więcej niż jedna z możliwych wrażliwości.
„Co ty uczyniłeś?” – albowiem wiedzieli mężowie, że on ucieka przed Panem, bo im to powiedział (Jon 1,10)
Plan pokojowy Donalda Trumpa dla Bliskiego Wschodu jest niewykonalny. Zarazem jednak…wydaje się planem jedynym możliwym do zrealizowania. W tej sprzeczności zawiera się cały bagaż bliskowschodniej układanki.
Powierzono Mu panowanie, chwałę i władzę królewską (Dn 7,14). Ooskarżyciel braci naszych został strącony (Ap 12, 10)
Aby się spełniło słowo Pańskie z ust Jeremiasza, pobudził Pan ducha Cyrusa (Ezd 1,1)
Z głośnym wołaniem i płaczem za dni ciała swego zanosił On gorące prośby i błagania do Tego, który mógł Go wybawić od śmierci, i został wysłuchany dzięki swej uległości (Hbr 5,7)
A ty, Betlejem Efrata, najmniejsze jesteś wśród plemion judzkich (Mi 5,1)
– Giordano Bruno był przede wszystkim filozofem, ale nie miał nic wspólnego z tym, co dzisiaj nazywamy science – nauką w ścisłym sensie. Sam gardził matematyką i fizyką eksperymentalną, ale jako pierwszy postanowił połączyć pewne zdobycze nauki z filozofią i zaczął stosować dane nauk ścisłych do budowy teologicznych wizji – mówi o. Tomasz Gałuszka OP w 10. odcinku rozmów o historii inkwizycji.
W najnowszym wydaniu „Historii Kościoła” znajdą Państwo wiele śladów dawnych i świeższych ran, do których mamy prawo i które domagają się solidnych badań, ale które wymagają też uzdrowienia pamięci. Nie amnezji, wyparcia, ale właśnie uzdrowienia.
Potem my, żywi, tak pozostawieni, wraz z nimi będziemy porwani w powietrze, na obłoki naprzeciw Pana, i w ten sposób na zawsze będziemy z Panem. Przeto wzajemnie się pocieszajcie tymi słowami (1Tes 4, 17-18)