Oprawcy rozpoczynają torturowanie biskupa Błażeja, a tłum aniołów, widoczny u góry obrazu, przygotowuje się do uhonorowania świętego palmami męczeństwa i wieńcami.
Jest 6 czerwca roku 1610. Jesteśmy świadkami utworzenia zakonu Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny, czyli wizytek.
Obraz utrzymany jest w modnej w wiekach XV i XVI konwencji Sacra Conversazione („święta rozmowa”). Był to typ wizerunku siedzącej na tronie Madonny, który przedstawiał Ją z Dzieciątkiem w otoczeniu świętych. Taka kompozycja symbolizuje Kościół.
Święty Paweł z Teb, żyjący na przełomie III i IV wieku, jest uważany za pierwszego chrześcijańskiego pustelnika.
Trzej Królowie ustawiają się w kolejce, by oddać hołd Dzieciątku. Jako pierwszy klęka przed Nim władca ofiarowujący złotą koronę. Położył ją na ziemi, żeby złożyć ręce do modlitwy. Za nim stoją kolejni monarchowie – z kadzidłem i mirrą.
Aidan Hart, autor przetłumaczonej na język polski poczytnej książki „Ikony. Podręcznik malarstwa ikonowego i ściennego”, znów zaprasza nas do świata ikon.
Betlejemska stajenka jest na tym obrazie wyjątkowo licha. Nie ma nie tylko wszystkich ścian, ale nawet w miarę szczelnego dachu. A jednak klimat sceny jest ciepły i radosny.
Dlaczego epizod z XI wieku stał się przedmiotem narodowej dyskusji ponad 800 lat później?
Polowania na czarownice w Europie
Ten obraz jest wezwaniem o wstawiennictwo trzech świętych, uważanych za opiekunów chroniących przed ciężkimi chorobami. Od lewej stoją Roch, Antoni Opat i Łucja.