Antonio Allegri, zwany Correggio, „Wniebowzięcie Maryi”, fresk, 1526–1530, Katedra Najświętszej Maryi Panny, Parma
Frans Hals, „Św. Łukasz”, olej na płótnie, ok. 1625 r., Muzeum Sztuki Zachodniej i Wschodniej, Odessa
Autor nieznany, Paryska Apokalipsa, tkanina, ok. 1400, Biblioteka Narodowa, Paryż
Tiziano Vecellio, Ofiarowanie Maryi w świątyni, olej na płótnie, 1534–1538, Galleria dell’Accademia, Wenecja
Peter Paul Rubens, „Ekstaza św. Grzegorza” olej na płótnie, 1608 Muzeum Sztuk Pięknych, Grenoble
Pierre Le Gros Młodszy, „Śmierć św. Stanisława Kostki” marmur, 1705, Kościół Sant Andrea al Quirinale, Rzym
Lavinia Fontana „Jezus ukazujący się Marii Magdalenie”, olej na płótnie, 1581 Galeria Uffizi, Florencja
Jesteśmy świadkami sceny Zwiastowania. Słowom archanioła Gabriela skierowanym do Najświętszej Maryi Panny towarzyszą promienie płynące z nieba, przekazywane przez Ducha Świętego, wyobrażonego pod postacią białego gołębia.
Nadnaturalne światło rozjaśnia spoglądające na Jezusa z czułością twarze Matki Bożej i św. Józefa, krzątające się wokół Jezusa małe aniołki, a także przybierające „modlitewne” pozy dwa tradycyjnie obecne w betlejemskiej stajence zwierzęta – wołu i osła.
W samym środku obrazu widzimy diabła, który wyciąga swe groźne pazury w stronę św. Antoniego Opata. Wydawałoby się, że nic nie może już uratować bezbronnego świętego.