Lorenzo Lotto, "Przemienienie Pańskie" olej na desce, 1510–1512, Pinakoteka Miejska, Recanati
Pietro Lorenzetti, „Wjazd Chrystusa do Jerozolimy”, fresk, ok. 1320 r., Bazylika św. Franciszka, Asyż
Giotto di Bondone, „Wesele w Kanie Galilejskiej”, , fresk, 1304-1306, Kaplica Scrovegni, Padwa
Carl Spitzweg, "Środa Popielcowa", olej na płótnie, 1857, Galeria Państwowa, Stuttgart
Jan van Boeckhorst, "Chrystus na krzyżu", olej na desce, ok. 1640, Kolekcja prywatna
Konrad Witz, "Cudowny połów", tempera na desce, 1443–1444, Muzeum Sztuki i Historii, Genewa
Petrus Chrystus, "Sąd Ostateczny", tempera na desce, 1452, Muzea Państwowe, Berlin
W mitach starożytnego Egiptu ważono serca zmarłych przed obliczem boga Ozyrysa. Boginie sprawiedliwości – w Grecji Temida, a w Rzymie Iustitia – trzymają w ręce wagę. Trudno wręcz wyobrazić sobie alegorię sprawiedliwości bez tego symbolu.
Cima da Conegliano namalował w swoim życiu wiele obrazów utrzymanych w popularnej w XVI w. konwencji sacra conversazione (święta rozmowa). Przedstawiały one kilkoro stojących obok siebie świętych. Ta „święta rozmowa” jest jednak szczególna, pokazuje bowiem znacznie więcej.
Środa Popielcowa to dzień, w którym – po karnawałowej beztrosce – przychodzi czas na refleksję. Tak ów stan ukazał na swoim obrazie XIX-wieczny artysta Carl Spitzweg.