Kościół potrzebuje większej jasności w sprawach wiary. Od tego zależy powodzenie nowej ewangelizacji. U wielu katolików panuje jednak pod tym względem wielki zamęt – zauważa kard. Wim Eijk, prymas Holandii.
Wakacyjne podróże prowadzą nas do miejsc, w których nie ma katolickiego kościoła. Co wtedy? Czy katolik może uczestniczyć w liturgii prawosławnej lub protestanckiej? Czy wolno mu przystąpić do komunii? Czy Eucharystia u chrześcijan niekatolików jest „prawdziwa”? Te pytania niepokoją. Zwłaszcza w Roku Eucharystii.
Jeszcze w maju najpierw w Seattle (USA), a następnie w Londynie ogłoszona zostanie wspólna deklaracja katolicko-anglikańska pt. "Maryja: Łaska i Nadzieja w Chrystusie".
Przypomnienie znaczenia kolegialności oraz wkładu Jana Pawła II w przygotowanie obecnego synodu charakteryzowało pierwszą sesję publiczną, która rozpoczęła roboczą część XI Zgromadzenia Ogólnego Synodu Biskupów poświęconego Eucharystii.
Nie dla wszystkich jedność oznacza to samo. Dla jednych jest to tylko jedność instytucjonalna, dla innych jedność w wierze czy pojednana różnorodność.
Wyobraź sobie, że odcinają ci jeden palec. Potem drugi. Potem kroją cię dalej, na prawie 300 części. Boli? Tak samo boleć nas powinno podzielone ciało Chrystusa – Kościół. Przewodnik Katolicki, 18 stycznia 2009
Święto Bożego Ciała jest po to, aby Eucharystia nam nie spowszedniała, ale była NAJświętszym Sakramentem. Spór o Komunię św. w niemieckim Kościele skłania do przemyślenia związku między Eucharystią a Kościołem.
Wyznajemy wiarę w jednego Jezusa Chrystusa, Syna Bożego – a jednak oddzielnie, nie razem. Jakie tematy musi podejmować dialog ekumeniczny?
Po spotkaniu okaże się, czy spełnią się trzy marzenia UKGK, który jest największym spośród 23 katolickich Kościołów wschodnich.
Zaangażowanie ekumeniczne dotyczy nie tylko ekspertów, ale "każdego chrześcijanina, każdej diecezji i parafii, każdej wspólnoty w Kościele" - przypomniał Jan Paweł II podczas obchodów 40-lecia Dekretu o Ekumenizmie.