W Polsce istnieje obecnie tylko dziewięć parafii Kościoła Ewangelicko-Reformowanego. Kościół ten ma jednak w naszym kraju wspaniałą historię. Wyznawcy Jana Kalwina byli współtwórcami wielkich osiągnięć polskiej kultury w XVI wieku.
Konsystorz Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w RP oświadczył, że Biruta Przewłocka-Pachnik nie została delegowana przez władze Kościoła ani Radę Diakonii Kościoła do reprezentowania tego środowiska w kapitule nagrody "Kryształowego świecznika" i samodzielnie podjęła decyzję o uczestnictwie w tym przedsięwzięciu".
Światowej sławy tradycja szwajcarskich zegarków jest - zdaniem teologa Maxa Engamarre'a - owocem kalwinizmu.
Tłum ludzi, teatralnie wygięte ciała... Kompozycja wydaje się chaotyczna. Kiedy jednak spojrzymy na ten obraz, pamiętając o tle historycznym, wszystko okaże się logiczne.
Kościoły ewangelickie Europy przygotowują wspólną deklarację o eutanazji. Konsultacje na ten temat podjęła z ramienia Wspólnoty Kościołów Protestanckich w Europie grupa ekspertów w zakresie etyki. Zebrała się ona w zeszłym tygodniu w Wiedniu.
Około 300 zdjęć przedstawiających historię i kulturę Burów można oglądać na wystawie we wrocławskim Muzeum Etnograficznym. Najstarsze fotografie pochodzą z XIX w., najmłodsze zaś zostały zrobione w ubiegłym roku.
Na łamach lutowego numeru miesięcznika „Focus Historia” Adam Węgłowski przypomina historię Braci Polskich, którzy – jak pisze autor - „wyłonili się na fali reformacji w latach 60. XVI w. jako radykalniejszy odłam kalwinizmu”.
Monika DODANE10.05.2010 23:40
Szczęść Boże, mam pytanie następującej treści - czy dla Boga ważniejsza jest nasza wolna wola czy zbawienie? Jeżeli ktoś jest niewierzący i nawet nieposzukujący Boga, patrzy z niechęcią na Kościół itd. to słyszałam, że Bóg mu "z buciorami" nie wejdzie w życie (np. nie ześle na niego wypadku samochodowego aby ten się nawrócił) bo to by naruszyło jego wolną wolę. Skoro tak,to dla Boga ważniejsza jest chyba nasza wolna wola niż nasze zbawienie. Ale jeżeli nawet tak jest, to dlaczego Bóg zrobił... »
Bardzo ważny dla zrozumienia różnic wśród protestantów wydaje mi się podział na trzy odmiany mentalnościowo-pobożnościowe: protestantyzm klasyczny, ewangelikalny i kontrkulturowy.
- W czasie takich spotkań niezwykle ważna jest wzajemna życzliwość, bo rozmawiamy o tragedii podziału chrześcijaństwa - przypominał biskup elbląski.