Szukany tag:
uporządkuj wyniki:
Od najnowszego do najstarszego » | Od najstarszego do najnowszego
Wyszukiwanie obejmuje wszystkie serwisy
wybierz serwis, który chcesz przeszukać »
Obraz jest ilustracją opowieści o cudownym wyleczeniu niejakiego Justyniana, którego nogę zaatakowała gangrena.
Półnagi starzec okryty purpurowym płaszczem zagłębia się w lekturze. Ręka trzymająca pióro błądzi w poszukiwaniu kałamarza i zbliża się do leżącej na otwartej księdze czaszki.
Otoczony agresywnymi oprawcami Chrystus jest bardzo spokojny. Spogląda w niebo i duchowo łączy się z Ojcem. Stojące w lewym dolnym rogu trzy Marie z obawą i bólem patrzą na krzyż, który przygotowuje jeden z katów, aby zawiesić na nim skazańca.
Chrystus zdjęty z krzyża patrzy na nas z bólem. Taki wizerunek w malarstwie znany jest jako Vir Dolorum (Mąż Boleści).
Obraz przedstawia nawiedzenie, czyli wizytę Najświętszej Maryi Panny w domu Jej krewnej Elżbiety, matki Jana Chrzciciela, który wkrótce miał się urodzić.
Święty Jan Chrzciciel ganił króla Heroda za to, że odebrał żonę Herodiadę swemu bratu Filipowi. Herod z zemsty uwięził Jana, nie chciał go jednak zabijać. Mściwa Herodiada szukała jednak okazji do zgładzenia proroka.
Tylko kilku papieży w historii otrzymało przydomek „Wielki”. Jednym z nich był właśnie św. Grzegorz I (540–604) – benedyktyn, reformator liturgii, ewangelizator ludów barbarzyńskich.
Jest 3 października 1226 roku. Znajdujemy się w kościele św. Damiana w Asyżu. Na ustawionym na posadzce łożu leży zmarły zakonnik. To święty Franciszek z Asyżu.
Matka Boża z Dzieciątkiem na ręku zasiadająca na tronie z chmur objawia się świętemu Dominikowi i świętej Katarzynie ze Sieny.